PCM nr6

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

PCM nr6

Post by *Rein de Jong »

Ik hoorde van iemand dat de PCM nr.6 een filemangertest heeft gehouden. Daar komt uit dat SpeedCommander de beste keuze is en niet TC :twisted: Ra ra.

Heeft iemand die test al gelezen?

Kijk hier!

NB: Het is niet eens in het Nederlands! :x
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Artikel gelezen

Post by *Rein de Jong »

Helaas is in het artikel niet duidelijk te lezen waarom TC minder zou zijn. TC legt het met name af op basis van gebrek aan ingebouwde functionaliteit. De waarde van de plugins wordt niet gezien. Anderen hebben vlgs PCM betere ondersteuning voor grafische formaten en archivers. Ik heb het gevoel dat ze de hele voorbeeldweergave gemist hebben. Misschien dat Christian toch een aantal zaken standaard zou moeten inbakken die nu in plugins zitten. In het artikel wordt gezegd dat je kunt sorteren op: datum, extensie, grootte, naam. Ze hebben niet eens gezien dat je m.b.v. aangepaste kolommen en de ingebouwde TC-content ook op al die mogelijkheden gesorteerd kan worden :-( Taal wordt bv. ook niet gewogen. De winnaar is alleen in UK en Duits in te stellen. :twisted:

Uit het artikel:
Qua mogelijkheden slaat Total Commander een slecht figuur: zelfs de Windows Verkenner biedt meer mogelijkheden zoals diashow en brandfunctionaliteit. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat op de homepage duizenden gratis plug-ins te vinden zijn - maar die hebt u voor de Windows Verkenner ook.
Ranglijst:
  1. Speed Commander (88.8 )
  2. Directory Opus (88.1)
  3. Power Desk (86)
  4. Total Commander (78.7)
  5. EF Commander (76.3)
  6. WIN NC (75.6)
  7. Windows Verkenner (64.9)
Een gemiste kans.
Last edited by Rein de Jong on 2006-05-19, 08:15 UTC, edited 1 time in total.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ik maak me hier niet zo druk over. In de eerste plaats staan de cijfers dicht bij elkaar en exploder staat onderaan en dat is terecht. Verder lijkt het me een test die niet erg grondig is gedaan, er is veel over het hoofd gezien.
En als ze het een filemanagertest noemen, en ze gaan vervolgens eisen dat daar een diashow of een brandfunctie bijzit, dan hebben ze een nogal bizar idee over wat een filemanager is.

Je kijkt naar basisfuncties van een applicatie, daar kun je dan binnen dat kader nog dingen aan uitbreiden, maar je moet een grens stellen daaraan. Daarom bestaat er het concept 'plugin', want dat wordt dan efficienter. De individuele gebruiker kan dan zelf uitkiezen welke tools toe te voegen aan het basispakket, op grond van het eigen werkgebied.
Het integreren van plugins in de basis-applicatie is daarom af te raden.

In de 1e plaats omdat het niet logisch is. Waarom zou je met een wav-editor ook email moeten kunnen versturen ?
Ten tweede omdat dan het programma tientallen keren zo groot zou worden. Stel je voor dat men van IrfanView zou eisen dat alle honderden verschillende .8bf effect-plugins die er bestaan, in het pakket moeten zitten ..
0.618033988
rolandd
Senior Member
Senior Member
Posts: 313
Joined: 2003-06-26, 09:02 UTC
Location: Indonesia
Contact:

Post by *rolandd »

Voor mij is TC toch nog steeds een programma dat voor zowel de beginnende gebruiker als de gevorderde gebruiker een prachtige applicatie is. Voor beginners, die mijns inziens alleen de basisfunctionaliteiten gebruiken van kopieren, verplaatsen, mappen aanmaken, volstaat de standaard uitgave van TC prima.

Daarnaast geven de plugins juist voor de gevorderde gebruikers de spierballen die we zoeken. Temeer omdat we weten wat we zoeken. Plugin installatie is al beter door de automatische installer bij de meeste, maar het daarna terug vinden ervan is voor sommige ook nog een uitdaging. Om problemen op te lossen met plugins maar even niet te noemen. Zonder de plugins had ik TC niet gekocht en allang van de hand gedaan. Mijn dank is dan ook groot voor het enthousiasme waarmee ze worden ontwikkeld.

[OT]Toch zou ik het wel wat vinden om een soort van programma te hebben waar ik mijn plugins die ik altijd gebruik in te kunnen zetten en vandaaruit eventueel met selectie te kunnen installeren c.q. de-installeren.[/OT]

Uiteindelijk is TC een pakket wat de volgende uitspraak bij mij oproept:
Voor ieder wat wils
Registered user #92105
User avatar
J.A. Gruys
Member
Member
Posts: 130
Joined: 2003-07-29, 07:49 UTC
Location: Netherlands

Post by *J.A. Gruys »

De beschrijving van Speedcommander waarheen Rein verwijst luidt:

The powerful file manager SpeedCommander offers a multitude of exclusive features. Sort, copy, move or delete your files either using the mouse or keyboard.
SpeedCommander displays files and folders using the tried and tested two-pane layout. This means that both source and target of a file operation will always be visible. This increases productivity compared to Windows Explorer. It always enhances the speed of navigation through folders, archives and FTP servers.
SpeedCommander directly supports a variety of archive formats. This means you can unpack and create the 13 most common archive formats. A modern AddIn interface enables the integration of extensions, providing additional functionality. The WinCeFS AddIn allows you to access PDA devices via ActiveSync. The WfxWrapper AddIn can integrate file system plug-ins written for Total Commander (wfx).
The integrated FTP client supports FTP, FTP via SSH (SFTP) and FTP via SSL. SpeedCommander is also available in a native 64-bit version for Windows XP x64.
SpeedCommander can be directly launched from USB sticks. A special build for U3-compatible USB sticks is available in the download section.

Ik begrijp hier niet alles van (ik ken het programma niet), maar ik vraag me af welke hier genoemde functies (NB: "exclusive features") van enig belang NIET aanwezig zijn in TCMD. En ook of het functies kent die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Vergelijk inhoud, Directories synchroniseren, Splits/Combineer bestanden, Meervoudig hernoemen, de bijzonder krachtige zoekfunctie van TCMD, enzovoort enzovoort.

Laat je, kortom, niet van de wijs brengen!
J.A.G.
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

2Sam_Zen
TC loopt 10 punten achter op SC :-( Ik heb SC opgehaald en vluchtig bekeken. Het ziet er gelikter uit. Sommige zaken zouden zo overgenomen kunnen zijn uit TC. Als ik gelegenheid heb stuur ik je de test wel.

2Rolandd
Inderdaad heeft TC voor ieder wat wils. De uitbreidbaarheid van TC is één van de grote plussen. Maar dat is niet meegenomen in de test.

2J.A. Gruys
Je kunt SC downloaden en bekijken. Je ziet dan als ervaren TC gebruiker al snel dat het lang niet kan wat TC kan. Overigens voel je je wel opmerkelijk snel thuis. Hoe zou dat toch komen :evil:

Van de wijs brengen. O nee! Maar ik zit er nog over te denken of ik al dan niet zal reageren op de test.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Rein de Jong wrote:Van de wijs brengen. O nee! Maar ik zit er nog over te denken of ik al dan niet zal reageren op de test.
Tuurlijk. Schrijf gewoon een berichtje op PCMweb Forum - PCM Magazine.
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

white wrote: Tuurlijk. Schrijf gewoon een berichtje op PCMweb Forum - PCM Magazine.
Zou ook kunnen, maar ik denk meer aan een reactie richting redactie. Maar of ik daar voor mijn vakantie nog aan toe kom.......;-)
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
mnass
Junior Member
Junior Member
Posts: 31
Joined: 2006-01-28, 10:31 UTC
Location: Helmond

Analyse artikel PCM

Post by *mnass »

Ik sluit me aan bij de vorige berichten. Het artikel is positief over TC maar nog positiever over SpeedCommander (SC). Desondanks is TC een zeer goede filemanager die volledig naar ieders hand te zetten is en waaraan een groot aantal mensen werkt (plugins, vertaling, forum etc.).

Gewoon een kwestie van wat meer reclame maken over de pluspunten?

Mijn eigen analyse
Het artikel bevat de volgende "negatieve" opmerkingen over TC:
1) kopieert traag;
2) synchroniseert geen lege directories;
3) bevat geen optie voor het weergeven van diashows;
4) bevat geen ingebouwd brandprogramma;
5) kan geen bestanden vernietigen (shredder);
6) heeft geen technische hotline;
7) kan geen sync-profielen opslaan.
De punten 2 en 5 kunnen inderdaad handig zijn.

Als positief worden genoemd:
1) heeft aanpasbare toetscommando's;
2) de uitgebreide zoekfunctie;
3) het zoeken van dubbele bestanden;
4) vergelijken van tekstbestanden.

Er staan ook enkele rare zaken in het artikel:
Sneltoetsen zijn niet Windows conform, maar elders in het artikel staat van wel, bovendien kunnen de sneltoetsen worden aangepast.
Er is geen commandoregel (alleen via menu). Bedoelen ze hier soms het Run-commando zoals onder "Start, Uitvoeren", want een "command line" is bij mij wel aanwezig.
Een texteditor ontbreekt. Klopt, maar wat is er mis met het kladblok.
Veel ingebouwde weinig gebruikte functionaliteit wordt als positief ervaren (bijv. 12 zip-formaten).

Verder krijgt SC de meeste punten vanwege:
Viewer kan veel grafische en office-bestanden weergeven (TC alleen via plugin).
Layout van de interface kan worden opgeslagen zodat je kan schakelen (waarom zou ik dat willen?).
Kan virtuele mappen/containers aanmaken met links naar bij elkaar horende bestanden in meerdere directories.
Zoekt beter naar tekst in bestanden.
Ingebouwde zipper bevat zeer veel formaten (of dat nu zo nuttig is?).

Mijn conclusies:
Jammer van de kleine foutjes in de tekst.
Beoordeling is helaas niet erg transparant, blijkbaar wordt de voorkeur gegeven aan veel ingebouwde functionaliteit (ipv plugins).
Jammer dat er geen punten zijn voor de interface-taal (TC ook Nederlands).
Total Commander heeft dan wel geen telefonische hotline, via het forum wordt zeer snel gereageerd én in allerlei talen (SC alleen duits).
Wordt met geen woord gerept over de PDA-mogelijkheden en USB-ondersteuning.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

2 mnass

Over de shredder van negatief punt 5 :
Er is een packer plugin "Wipe", die daartoe in staat is.

Er is veel mis met het kladblok, maar daarom zijn er, as usual, betere alternatieve ascii-editors.
Die je dan makkelijk aan F4 kunt toewijzen.

Bestanden 'weergeven' hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat de inhoud dusdanig wordt geinterpreteerd
zodat het een filmpje oplevert.
Wat dat betreft is er een verschil tussen kijken naar de inhoud en kijken naar de uitvoering.
Ik heb er al vaak gemak van gehad, dat ik met F3 bij sommige formaten gewoon de codes van het bestand kan bekijken, in plaats van dat ik dan iets opstartte. Om de header te checken bijv.
0.618033988
HansRG
Junior Member
Junior Member
Posts: 3
Joined: 2003-06-26, 08:16 UTC
Location: Betuwe, the Netherlands

Post by *HansRG »

Naast alle voordelen die hierboven genoemd zijn heeft Total Commander een voordeel die ver boven andere filemanagers uitstijgt en dat is dat Total Commander geïbruikt kan worden op beveiligde computers.
Omdat Total Commander niets in de registry zet kan je de hele Totalcmd map kopieren naar de hardeschijf en het programma daar vandaan opstarten.

Dit vind ik wel een hele grote kracht van Total Commander.
Ik heb even speed commander uitgeprobeerd, maar toen ik dit programma verwijderde, moest ik mijn pc rebooten, kan je na gaan hoe diep dit programma zich in Windows nesteld.
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Nou de hele test is dus gewoon een lachertje.
Wat ik wel jammer vind is dat de TC basis-installatie er niet uitziet.
Dit doet beginners (PCM) toch naar geliktere versies grijpen. Zelf heb ik een zeer coole versie samengesteld uit de iconensets van de TC-Site met een SuperBalk die ik vaak uitdeel. Met TC en 36 geïnstalleerde PlugIns ben ik Bill redelijk de baas. Trouwens - alleen al in de wincmd.ini heb ik minstens 140 instelbare opties gevonden. Dat vind ik het grootste voordeel van TC - Letterlijk alles kun je naar eigen idee regelen. Zonder TC is mijn PC-Leven echt niet denkbaar!
PL#117942
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

2 HansRG
Goed punt over die vermaledijde registry. Een volkomen geschifte constructie wat mij betreft.

2 Marieke
Inderdaad een lachertje. Maar het zijn wel de PCM-lezers, die dat soort kromme resultaten voor hun neus krijgen.

Een steeds weer opduikende discussie op het forum is die over de 'looks' van TC.
Voor mij mag TC na een setup zo 'ongelikt' zijn als de pest, ik vind het prima. Ik prefereer om m'n eigen individuele voorkeur qua 'looks' te maken, en daar geeft TC me alle mogelijkheden voor.
Dat geldt trouwens ook voor de Werkbalk. Voor mij is het voldoende om in een subdir 'icons' de fancy icon-sets te plaatsen, om ze van daaruit voor een functie te kunnen kiezen. Ook, omdat ik maar enkele TC-commando's in die balk heb. Het grootste deel wordt ingenomen door een selectie van dagelijks te gebruiken programma's.
Omdat ik TC beschouw als de spin in het web. De plek waar ik iets begin, en de plek waar ik weer terugkom, als ik iets afgesloten heb.
0.618033988
User avatar
madcat
Junior Member
Junior Member
Posts: 7
Joined: 2006-03-27, 19:27 UTC
Location: Netherlands

Post by *madcat »

Misschien is dit het moment om total commander in 2 versies op te leveren bij de downloads.

een "basis" total commander, zoals het nu ook is.
en een "advanced" total commander, met daarin de meest gebruikte plugins.

Ik weet nog wel toen door een vriend van me WC/TC was aangeraden zei hij ook "hier heb je een aantal plugins die handig zijn".
Later heb ik ook nog even de plugin pagina bekeken en wat nuttige dingen eruit gehaald.
Of op zijn minste een plugin pack aanbieden op de website.
Welke plugins gebruiken jullie allemaal?

Wat ik ook een voordeel vind van total commander (naast het niet instaleren) is dat de licentie zo laag is en dat je het maar 1 keer hoeft te kopen.
Als total commander een licentie voor een jaar had, dan had ik het niet gekocht maar gewoon met een crack gebruikt.
Ghisler weet denk ik hoe de "geavanceerde gebruiker" denkt en dat vind ik wel top!
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Wie mijn mooie werkbalk wil zien en mijn 37 plugins kan hier een kijkje nemen: http://home.hccnet.nl/mj.pannekeet/vorjoe/tc_plug_report.html
Post Reply