Hoe gebruik ik Total Commander ?

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Hoe gebruik ik Total Commander ?

Post by *Sam_Zen »

Met dank aan Rein de Jong voor het idee
Als eerste de plaats van TC in het geheel van een pc-sessie. Is het iets dat je soms of vaak aanzet, om even iets te doen, of heb je, zoals ondergetekende, TC als eerste aan, na het opstarten, en als (bijna) laatste weer uit, voor het afsluiten ?
Het zal met de aard van m'n werk te maken hebben, maar ik zie de pc niet zozeer als een 'kantoor', maar als een 'werkplaats'.
Vandaar dat de M$ 'desktop' voor mij alleen maar een check is, dat het opstarten van het OS goed is verlopen. Dat scherm heeft
dan, als enige button, los van de paar verplichte windows-dingen, de link naar TC, die dan verder aanblijft.
Dan ben ik in de werkplaats, met overzicht op het materiaal, het beschikbare gereedschap en de resultaten.

Als tweede de rol van de werkbalk in TC in het bijzonder. Omdat men de mogelijkheid heeft om daar, even los van kleurstellingen of iconen, een 'personal touch' aan te brengen qua functionaliteit.
Er zijn meer benaderingen wat betreft de samenstelling van de werkbalk. Je kunt voor de interne commando's van TC kiezen, of er buttons in aanbrengen, die externe applicaties kunnen activeren (een alternatief voor die 'desktop' zou je kunnen zeggen).
Ik noem het in mijn geval natuurlijk 'toolbox' ipv 'desktop', maar dat is mijn startpositie voor een sessie.
Aangezien het niet zo van belang is, dat ik bijv. Firefox ipv IE gebruik, laat ik een screenshot van mijn balk achterwege. Ik kan de samenstelling wel beschrijven :
Er zijn 8 interne TC commands overgebleven, die ik regelmatig gebruik. Voor de rest zijn het applicaties, verdeeld in een aantal groepen met behulp van extra spaties ertussenin op de werkbalk, zoals daar zijn : audio - grafisch - internet - system - divs
Een aparte groep is nog de knoppen naar een sub-balk van een bepaalde categorie op zich, bijv. grafisch. Daar staan dan de programma's, die zo af en toe gebruikt worden, maar niet voldoende, om plaats in te moeten nemen op de main werkbalk.

Als derde het praktische. TC is voor mij ook een voortdurende zoektocht naar de ideale mix tussen muis en toetsenbord.
0.618033988
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Mijn TC:
Ik gebruik TC eigenlijk voor alles - 50% van de PCTijd werk ik samen met TC - PCaan=TCaan (en uit). Mijn werkbalk is ingericht op zo efficiënt mogelijk bestandsbeheer. De knoppen staan al een paar jaar bijna hetzelfde dus zal dit wel de ideale stand voor dit doel zijn. Terwijl iedereen mooier en transparanter wil - installeer ik steeds meer sobere plugins. Een paar kB'tjes is genoeg om een opdracht uit te voeren. Van Emails kijken naar FTP tot Virtuele CD's - DVD'tje branden? ík heb Nero niet meer nodig :lol:. Als iemand mij vraagt hoe doe je dat? Dan antwoord ik in 80% van de gevallen: "Ik heb TC!". Behalve de viewers die ik overal voor heb doe ik de laatste tijd ook meer met aangepaste kolommen. Nu denk ik erover om een extra balk te nemen om programma's mee op te starten. Nu staan ze rondom het venster van TC zodat ik makkelijker kan sl..ren&pl..ren. Hier staat ook een leeg 'watisdit.txt'-bestandje dat ik snel in een map kan slepen. De enig knop op mijn werkbalk die ik niet zo vaak gebruik is:"Bereken benodigde ruimte" die ga ik ergens anders voor bestemmen. Een onderschatte knop/opdracht is misschien: "Wissel vensters", als je eraan went dat de bron altijd aan de linkerkant staat maak je minder fouten en werk je sneller.
Onderaan staat de link waar je mijn superTC kunt bekijken met mijn plugin-informatie en als het je aanstaat dan kun je die hier ophalen (incl. instructies voor het installeren van de balk en plugins.):
http://home.hccnet.nl/mj.pannekeet/vorjoe/tcbalk.zip
Groetjes - Marieke P. - #117942
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Ziet er leuk uit. Je plugins etc. zal ik nog eens beter bekijken. Ik ben momenteel TC7 aan het optuigen en installeer eigenlijk pas een plugin wanneer ik ze (weer) nodig heb. Anders ben ik alleen maar aan het installeren. En dat wil ik niet. :)
Maar plugins die ik altijd gebruik zijn:
  • Imagine
  • SynPlus
  • ISO
  • 7Zip
  • sFTP
  • Exif
  • AudioInfo
  • CdocProp
  • DirSizeCalc
  • VisualDirSize
  • misc (randomizer)
Marieke wrote:Hier staat ook een leeg 'watisdit.txt'-bestandje dat ik snel in een map kan slepen.
Je weet dat je een nieuw bestand in de editor (ik gebruik notepad++) kunt openen m.b.v. Shift-F4?
Marieke wrote:De enig knop op mijn werkbalk die ik niet zo vaak gebruik is:"Bereken benodigde ruimte"
Daar gebruik ik Shift-L voor of Qtrl-Q waarbij ik dan de plugin VisualDirSize gebruik voor het tonen van de grootte van de (sub)dirs.
Marieke wrote:Een onderschatte knop/opdracht is misschien: "Wissel vensters"
Ctrl-U
Marieke wrote:als je eraan went dat de bron altijd aan de linkerkant staat maak je minder fouten en werk je sneller.
Krek!
Als mijn TC7 toonbaar is zal ik het hier laten zien. Maar een paar knoppen staan er bij mij direct op:
  • Aan/Uit knop voor cm_switchHidSys
  • Knop naar "Mijn Documenten"
  • Knop naar "Temp"
  • Knop naar Download
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Rein de Jong wrote:
Marieke wrote:Hier staat ook een leeg 'watisdit.txt'-bestandje dat ik snel in een map kan slepen.
Je weet dat je een nieuw bestand in de editor (ik gebruik notepad++) kunt openen m.b.v. Shift-F4?
Dat werkt bij mij niet (Notepad2) -- dan moet ik eerst de editor openen dan het nieuwe bestand onder een bepaalde naam bewaren op een nog nader te definieren plek. Nu sleep ik het even in het doel en tik er wat in.
Rein de Jong wrote:
Marieke wrote:Een onderschatte knop/opdracht is misschien: "Wissel vensters"
Ctrl-U
Ik ben niet zo'n keymens :oops:
Rein de Jong wrote:
  • Knop naar "Mijn Documenten"
  • Knop naar "Temp"
  • Knop naar Download
Ik heb natuurlijk nog mijn DropDown lijstje met favoriete mappen en allerlei gebruikerslocaties. Vooral naar de startmenu's kan handig zijn en naar adresboeken / favorieten / temps / sendto / cookies etc.
Groetjes - Marieke P. - #117942
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Marieke wrote:Nu denk ik erover om een extra balk te nemen om programma's mee op te starten.
Doen, zou ik zeggen. Het geeft meer praktische beeldruimte voor je TC, zo te lezen, want er hoeft niet iets van buiten kader naar binnen gesleept worden. (Ik heb het sowieso niet zo op dat gesleep, maar dat is een ander verhaal).
Voor die sub-balk heb je een icoon nodig om erheen te gaan en een icoon op die sub-balk om weer terug te keren naar de hoofdbalk.
Marieke wrote:Een onderschatte knop/opdracht is misschien: "Wissel vensters"
Inderdaad. En dat zou een vraag kunnen zijn : wat is de default keuze qua 'bron'-kant, L of R, van een ieder ?
Want daar houdt die wisseling verband mee. Vooral ook omdat er een werksituatie kan zijn, waarvoor je wel een bepaald pad kiest via de hot-dir lijst, met de eigen relevante sub-dirs, terwijl het voor de klus er niet veel toe doet, op welk pad het andere venster staat.
Ik heb zelf toevallig de neiging om het R-venster als 'locaal' te stellen, als ik te maken heb met externe stations, zoals disks en FTP.
Daarom is dat ook 1 van de knoppen die ik nog op de custom werkbalk heb. Ik heb daar een eigen .ico voor met een yin-yang teken.
Marieke wrote:Hier staat ook een leeg 'watisdit.txt'-bestandje
Je kunt behalve programma's ook bestanden in de werkbalk hebben.

Ik gebruik niet zoveel plugins, 'SynPlus' voor F3 in elk geval. Net als 'ImgSize' (.ico ontbreekt nog) en 'AudioInfo', waarvan ik de maker nog heb kunnen overhalen, om er een aantal formaten aan toe te voegen. Voor die keuze heb ik dan de knop 'Custom View' in de balk.
Ik moet tot mijn schaamte bekennen, dat ik nog niet aan TC7 ben toegekomen. Ik zie nog een flinke waslijst aan mogelijke bugs, en ik ben daardoor nog te zeer gehecht aan het correct functioneren van 6.55 voor m'n dagelijkse werk. Maar dat terzijde
0.618033988
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Sam_Zen wrote:Ik moet tot mijn schaamte bekennen, dat ik nog niet aan TC7 ben toegekomen. Ik zie nog een flinke waslijst aan mogelijke bugs, en ik ben daardoor nog te zeer gehecht aan het correct functioneren van 6.55 voor m'n dagelijkse werk. Maar dat terzijde
Daar hoef je je niet voor te schamen. Maar je kunt rustig testen zonder 6.55 los te laten. Gewoon in een andere dir naast 6.55.
Last edited by Rein de Jong on 2006-12-06, 18:05 UTC, edited 2 times in total.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
rolandd
Senior Member
Senior Member
Posts: 313
Joined: 2003-06-26, 09:02 UTC
Location: Indonesia
Contact:

Post by *rolandd »

Hoe gebruik ik mijn TC?

Leuke vraag is dat, te meer omdat men er eigenlijk nooit over nadenkt. Net als voorgaande gebruikers is het voor mij een integraal onderdeel van mijn werkzaamheden. Zowel thuis als op het werk.

In tegenstelling tot de rest gebruik ik helemaal geen knoppen balk. Voor mij is alles eigenlijk toetsenbord werk. In plaats van de CTRL-D (Favorieten) implementatie in TC gebruik ik Favmenu van Majkenator. ATViewer van Alextp als Lister vervanger en Notepad2 als externe editor. Daarnaast gebruik ik TypeAndRun, CLCL (Clipboard extensie).

Hier een plaatje van mijn TC. Als menu gebruik ik het Extended Menu, simpelweg omdat alles er zo'n beetje in zit.

Qua plugins heb ik er meer geïnstalleerd dan ik continue gebruik. Dit omdat sommige plugins af en toe bruikbaar zijn. Meestal kijk ik of een plugin handig is, zo ja, dan installeer ik hem. Zelfs met de vele plugins, is TC in mijn geval nog razendsnel. De invloed ervan zal dus wel minimaal zijn. Imagine is toch wel mijn nummer 1 plugin, deze heb ik dan ook naar het Nederlands vertaald.

Als extra hulpmiddel gebruik ik het forum. Er zijn simpelweg teveel dingen die gedaan kunnen worden met TC die je niet kan uitvinden. Het forum is dan een echte schat aan informatie en er zijn veel kennis hebbende en delende gebruikers.

Groeten,

RolandD

P.s. Rein, ik zou even je quote fixen ;)
Registered user #92105
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Je hebt gelijk, Rein. Natuurlijk kan ik TC7 ernaast installeren. Zal ik doen.
2 rolandD : Wat houdt die Clipboard extensie in ?
En het forum, inderdaad, een geweldige bundeling van kennis.

Ik zal toch ook maar m'n balk plaatsen. Let wel : W2K.
Groepen van L naar R :
~ 2 TC-cmds : Swap panels en Multi-Rename.
~ 4 knoppen naar sub-balken met minder gebruikte progs in verschillende disciplines.
~ Grafisch
~ Audio. Maken en afspelen.
~ Internet
~ Catalogi. Het opzoeken.
~ 2 Tools : TC-packer en het Win Config scherm.
~ 3 voor een custom view van de columns.
Sommige applicaties zitten op dit moment even in een wat grijs gebied :)
0.618033988
rolandd
Senior Member
Senior Member
Posts: 313
Joined: 2003-06-26, 09:02 UTC
Location: Indonesia
Contact:

Post by *rolandd »

2Sam_Zen
Die clipboard extensie houdt de laatste 30 stukken tekst/plaatjes vast op het klembord. Met de sneltoets CTRL-C, roep ik deze op en kan ik een stuk tekst snel weer plakken. Verder heeft het een sjabloon functie, daarin heb ik momenteel maar 1 stuk tekst zitten (het legen van verschillende database tabellen) maar die heb ik dan zo altijd bij de hand.

Er zit verder een viewer in die de tekst als hex, html, platte text etc kan weergeven maar dit gebruik ik zelf nooit.

CLCL is hier te vinden http://www.nakka.com/soft/clcl/index_eng.html

Groeten,

RolandD
Registered user #92105
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

rolandd wrote:Leuke vraag is dat, te meer omdat men er eigenlijk nooit over nadenkt.
Dat doet dus bijna niemand. Omdat ik ook lezingen geef kom ik de leukste tegen.
rolandd wrote:Qua plugins heb ik er meer geïnstalleerd dan ik continue gebruik. Dit omdat sommige plugins af en toe bruikbaar zijn.
Dat herken ik. Zelf breid ik het ook zo uit. Omdat ik TC7 _echt_ nieuw geinstalleerd heb, bouw ik het opnieuw op. Zo wie zo installeer ik bij een nieuwe installatie, van wat dan maar ook, pas wanneer ik het nodig heb. Schoont meestal lekker op ;-) Overigens moet je pas wat installeren wanneer je zelf daar de behoefte aan hebt; Niet omdat een ander zegt dat je er behoefte aan moet hebben!
rolandd wrote:Als extra hulpmiddel gebruik ik het forum. Er zijn simpelweg teveel dingen die gedaan kunnen worden met TC die je niet kan uitvinden. Het forum is dan een echte schat aan informatie en er zijn veel kennis hebbende en delende gebruikers.
Ik scan ook regelmatig het Engels forum voor nieuwtjes.
Ik merk dat daar ook veel AHK adepten zijn. Zelf gebruik ik het niet. Marieke wel meen ik mij te herinneren. Ik ben huiverig voor dat programma. Ongemerkt gebruik je zo maar een hotkey van een ander programma lijkt mij.
rolandd wrote:P.s. Rein, ik zou even je quote fixen ;)
Gedaan! Krijg je wanneer je ff snel wat wil en dan weggaat.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Rein de Jong wrote:
Marieke wrote:De enig knop op mijn werkbalk die ik niet zo vaak gebruik is:"Bereken benodigde ruimte"
Daar gebruik ik Shift-L voor of Qtrl-Q waarbij ik dan de plugin VisualDirSize gebruik voor het tonen van de grootte van de (sub)dirs.
Kennen jullie Shift-Alt-Enter wel? Die zet (in full view) achter alle subdirs hun grootte zonder dat er een plug-in aan te pas komt.

Een ander weinig bekend combo is Ctrl-Shift-B om in het huidige venster alle bestanden te zien van de huidige dir en al zijn subdirs. Erg handig om bijvoorbeeld de recentste files in je Tijdelijke Internetbestanden te vinden.

Mijn meestgebruikte knop in de werkbalk is er een die ik zelf toegevoegd heb, en die het interne commando cm_CopyFullNamesToClip uitvoert. Die zet de volledige bestandsnaam van het huidige bestand op het klembord. Als je dat bestand in een ander programma wilt openen, of je wilt het bv. op een webpagina uploaden, dan hoef je alleen nog maar Ctrl-V te doen in de 'Bestand|Open' dialoog van dat programma of in het betreffende veldje op de webpagina.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Shift-Alt-Enter kende ik inderdaad niet. Een goeie. Tot dusver doe ik het met de spatietoets om de grootte van een dir te zien. Dat gebruik ik vaak, omdat ik al jaren een aparte dir heb, waar ik dingen zet, die van de HD af kunnen, dus kan wegbranden op een Cd. Van tijd tot tijd check ik, of het nog onder de 700 Mb zit.
cm_CopyFullNamesToClip kende ik ook niet. Dat is dan net een slag sneller dan Shift-F6, Ctrl-C, blijkt. Ik wil ook nog wel eens bestandsnamen in een tekst-file plaatsen, en dan is vaak de extensie niet zo van belang. Dat kan dan met Shift-F6, F6, Ctrl-C.
cm_CopyNamesToClip vond ik nog. Dat geeft alleen de bestandsnaam, zonder het complete pad. Meteen een knop voor gemaakt.
0.618033988
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Sam_Zen wrote:cm_CopyFullNamesToClip kende ik ook niet
Zoals in mijn knoppenbalk te zien is (zie onder) zitten daar 2 knoppen bij voor het kopiëren van file(path)namen naar (Yankee)clipboard - Voor alle bestandsvensters van Microsoft geldt dat je er niet eerst heen hoeft om een bestand te kiezen - copy&go - gaat heerlijk snel.
Het alternatief voor Sft+Alt+Ent is: cm_countdircontent om de grootte van al je mappen en files in een venster te zien.
Groetjes - Marieke P. - #117942
Post Reply