Groot aantal lege files maken uit opsomming in txt-file

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
Taciturn
Junior Member
Junior Member
Posts: 4
Joined: 2007-01-02, 13:35 UTC

Groot aantal lege files maken uit opsomming in txt-file

Post by *Taciturn »

Via ASAP-utilities kan ik in Excel een vrijwel onbeperkt aantal lege directories maken o.g.v. bijvoorbeeld een lijst met artisten die ik in een excel-blad heb staan.
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een mogelijkheid om o.g.v. een andere lijst een serie lege bestanden aan te maken.
Omdat TotalCommander vaak (voor mij) onbekende mogelijkheden heeft, stel ik de vraag in dit forum.
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Ik zou niet weten hoe je dit met TC zou moeten doen. Ik heb ook al even in het Engels forum gezocht. Daar staat het ook niet.
Ik denk dat er wel mogelijkheden zouden kunnen zijn m.b.v. AHK, maar dat is een toevoeging op TC.

Als je wilt kan ik de vraag in het Engels forum voor je stellen.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
Taciturn
Junior Member
Junior Member
Posts: 4
Joined: 2007-01-02, 13:35 UTC

Post by *Taciturn »

Bedankt voor de reactie. Het feit dat iets (wellicht) niet kan is ook een gegeven in het zoekproces.
Ik zoek nog even verder (eerst kijken wat AHK betekent) en stel de vraag in een later stadium, wat gerichter, in het Engelse Forum.
Vriendelijke groet, Willem

Gevonden en ga wat verder studeren op AHK's.
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Taciturn wrote:wat AHK betekent
Dat staat voor Auto HotKey.
zie: http://www.autohotkey.com/
Op het Engels forum staat veel info over AHK. Zelf gebruik ik het niet. Het lijkt soms een wondermiddel :?
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
Taciturn
Junior Member
Junior Member
Posts: 4
Joined: 2007-01-02, 13:35 UTC

Post by *Taciturn »

Ik heb e.e.a. als volgt opgelost:
Bedenk daarbij dat dit de eerste keer is dat ik DOS wat gerommeld heb. Er zal een directere methode mogelijk zijn;

1. In Word heb ik (zeg maar) 100 bestandsnamen staan.
Tom Waits - Orphans - Cd3 - 02 - Childrens Story.mp3
Tom Waits - Orphans - Cd3 - 03 - Heigh Ho.mp3
Tom Waits - Orphans - Cd3 - 04 - Army Ants.mp3
etc.

2. via zoek en vervang worden de hardreturns vervangen door de aantal DOS-opdrachten die een lege file kopiëren (COPY) naar een directory (LIST); vervolgens hernoemen (REN):

CD..
CD..
COPY tekst.txt LIST
CD LIST
REN TEKST.TXT "Tom Waits - Orphans - Cd3 - 02 - childrens Story.mp3"
CD..
COPY tekst.txt LIST
CD LIST
REN TEKST.TXT "Tom Waits - Orphans - Cd3 - 03 - Heigh Ho.mp3"
etc.

3. Dit alles gaat in een Batch-file en binnen een paar seconden heb ik honderd lege tekst-files op naam.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Er zijn ongetwijfeld andere methodes denkbaar, maar het blijft flink wat werk. De batch kost een paar seconden, maar daarvoor heb je in de batchfile zelf wel al die honderd namen op een regel moeten intypen.

Maar ik zet een vraagteken bij het resultaat. Een lege ascii .txt-file de extensie .mp3 geven, is niet echt conform de syntax van het systeem. Dat zou dan bij activering een mp3-player gaan zoeken, ipv een tekst-editor.
Met in stand houding van de omschrijving (en met vermijding van 2 dots in een naam, wat ook eigenlijk not done is) zou je dan kunnen doen :
REN TEKST.TXT "Tom Waits - Orphans - Cd3 - 02 - childrens Story_mp3.txt"
0.618033988
Taciturn
Junior Member
Junior Member
Posts: 4
Joined: 2007-01-02, 13:35 UTC

Post by *Taciturn »

Sam_Zen, het klopt wat je stelt over de extensie. Ik was wat te vlug met het weergeven van (een deel van) de oplossing.
Het hele verhaal is als volgt.
Ik kwam een aardige plugin tegen voor WinAmp (LeosLyricsPlugin) welke lyrics opzoekt in een database en dan automatisch weergeeft als je de song in WinAmp afspeelt. Ze worden daarna in een txt-file op je harde schijf neergezet.
Niet alle lyrics zitten in de database. Ik heb vanuit het verleden nogal wat lyrics van onbekendere artisten. Die zitten echter (verzameld) in Word-documenten. Het onderdeel van het proces om deze teksten in een txt-file te zetten dat de meeste tijd zou kosten, was het aanmaken van de naam van de tekst file.
Nu kan ik een rits titels van een artist via cm_copynamestoclip (uit TC) kopiëren naar Word. Vervolgens de al eerder genoemde zoek- en vervangacties (ook mp3-> txt).
Daarna blijft er nog genoeg werk over, maar een groot deel van het werk is nu geautomatiseerd.
Door de handelingen in Word in een macro te stoppen, kost dit deel van het proces hoogstens 1 minuut voor welk aantal files die ik op deze manier wil aanmaken dan ook.

Bedankt voor de reacties.

Groet, Willem
Post Reply