TC en FTP

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

TC en FTP

Post by *jordi.c »

Hallo,

Ik heb een aantal FTP servers in TC gezet.
Is er in de installatiemap van TC een bestand waar deze FTP servers staan opgeslagen, zodat ik na een format deze servers niet opnieuw hoef in te voeren?
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Er zijn minstens twee bestanden in de root van TC, die je 'opzij moet zetten' om bij een volgende installatie TC weer te kunnen laten functioneren, en dat zijn "wincmd.ini" en "wcx_ftp.ini".
0.618033988
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Post by *jordi.c »

Deze 2 bestanden kan ik niet zien in de map van TotalCommander.
User avatar
Folkert
Junior Member
Junior Member
Posts: 30
Joined: 2006-04-01, 15:57 UTC
Location: Wezep Nederland

Post by *Folkert »

jordi.c wrote:Deze 2 bestanden kan ik niet zien in de map van TotalCommander.
Daar worden ze standaard ook niet ingezet, want dat kun je instellen tijdens de installatie onder change inifile location . Als jij bij de installatie geen wijziging hebt aangebracht, dan staan ze in Windows-directory.
Gebruik even de zoekopdracht van TC om ze te vinden.
Met vriendelijke groet,


Folkert

++Moderator NL-forum++
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Dit is een goed voorbeeld, waarom er op dit forum al vaker discussies zijn geweest, wat die standaard locatie zou moeten zijn.
De ellendige gewoonte van programma's om hun ini-files maar in de Windows-directory te kwakken. Het is praktisch onhandig, je zoekt je rot, en ze blijven vaak achter, nadat een prog van het systeem is verwijderd.
En het is volgens het systeem ook een plaats als tweede keus..

Zodra je een prog opstart, dat ini-files gebruikt, wordt er door Windows allereerst gekeken in de directory van het programma zelf. Zijn die daar niet te vinden, dan pas zoekt het systeem in de standaard Windows paden of ze soms daar staan.

Volgens mij kan deze situatie ook na TC-installatie nog wel hersteld worden. Met voorzichtigheid natuurlijk : Als de twee files gevonden zijn in de Win-dir, kopieer ze dan naar de dir van TC (de 'root' van TC) met F5. Sluit TC en open TC weer. Check of je instellingen er nog zijn. Zoja, rename de twee in de Win-dir naar bv. "wincmd.iin" en "wcx_ftp.iin". Opnieuw sluit en open TC.
Is alles nog correct, dan kunnen die twee files daar gewist worden. Zoniet, dan doe je een DOS-commando "ren *.iin *.ini" in de Windows-directory, en de oude situatie is weer hersteld.
0.618033988
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Post by *jordi.c »

Ik heb TC maar opnieuw geinstalleerd, en aangegeven dat deze 2 bestanden in de program files map moet komen te staan.

Wanneer ik nu iets wil veranderen krijg ik de volgende melding.

klik hier

EDIT: ik moet TC als administrator uitvoeren dan kan het wel :).

Wel raar dat dat niet hoeft als je deze 2 bestanden niet in de TC map zelf zet, maar in de windows map.

Weet iemand of je die mooie lay-out van SpeedCommander (zoals de icoontjes voor de schijven) in TC kan zetten?

klik hier
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Sorry, ik had even niet gedacht aan dat XP administrator gedoe. Je zou kunnen proberen om de attributen van de ini-files met TC te veranderen van 'read-only' naar 'archief'.

Je zou met een programma, bv. Irfan View, kunnen proberen om de iconen uit de executable van SpeedCommander te halen, en weg te schrijven als aparte .ico bestanden. Je kunt aan elke knop in de balk ook een los icoon koppelen.
0.618033988
User avatar
Folkert
Junior Member
Junior Member
Posts: 30
Joined: 2006-04-01, 15:57 UTC
Location: Wezep Nederland

Post by *Folkert »

Sam_Zen wrote:Dit is een goed voorbeeld, waarom er op dit forum al vaker discussies zijn geweest, wat die standaard locatie zou moeten zijn.
De ellendige gewoonte van programma's om hun ini-files maar in de Windows-directory te kwakken. Het is praktisch onhandig, je zoekt je rot, en ze blijven vaak achter, nadat een prog van het systeem is verwijderd.
En het is volgens het systeem ook een plaats als tweede keus..
Ik ben het met jou eens. Maar ook Ghisler doet het. Gebruik je change inifile location niet dan wordt de ini-files automatisch in de windowsdirectory geschreven. Gebruik je de optie wel, dan staat in het keuze menu de windowsdirectory als eerste in de rij met daarachter default.

Ghisler proberen te overtuigen om de opties om te draaien? :D
Met vriendelijke groet,


Folkert

++Moderator NL-forum++
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ghisler proberen te overtuigen om de opties om te draaien?
Als ik het nodig zou vinden, dan zou ik het proberen, maar het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Hij zal er z'n reden voor hebben, en ik heb altijd al de gewoonte gehad om nooit voor een automatische installatie van iets te kiezen voor het gemak, als er de keuze is voor 'custom' opties, en die te checken.
0.618033988
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

2Folkert
De plaats van de ini-bestanden worden getoond wanneer je bij Help op "Info Total Commander" drukt.
De plek van de inifiles kan worden gewijzigd door de opstartparameters. Citaat uit de helpfile:

Code: Select all

Opstart parameters



Total Commander kan opgeroepen worden met één of twee directories als "opstart parameters”. Dit zorgt ervoor dat deze directories in een of beide vensters verschijnen. U kunt zo meerdere snelkoppelingen voor Total Commander maken (in het startmenu op het Bureaublad of in de snelstartbalk), die Total Commander laten starten in verschillende directories of zelfs met archieven. Ook kan dan een andere dan de standaard wincmd.ini worden gespecificeerd om verschillende gebruikers op dezelfde machine toch verschillende settings te laten hebben in Total Commander.

Syntax:

totalcmd.exe [/o] [/n] [Drive1:\Directory1 [Drive2:\Directory2]] [/i=name.ini] [/f=ftpname.ini]
of:
totalcmd.exe [/o] [/n] [/L=Drive1:\Directory1] [/R=Drive2:\Directory2] [/i=name.ini] [/f=ftpname.ini]

Parameters:


Drive:\Directory	Laadt de eerste directory van de commandoregel in het linker venster en de tweede in het rechter. Directory namen met spaties moeten tussen aanhalingstekens (") gezet worden! Specificeer altijd de volledige padnaam inclusief de schijf!
/O	Als Total Commander al gestart is, activeer hem dan en geef de paden van de commandoregel door (negeert de instelling in de configuratie dialoog om meerdere kopieën van TC tegelijk uit te voeren).

/N	Opent altijd een nieuwe kopie van Total Commander (negeert de instelling in de configuratie dialoog om slechts één kopie tegelijk actief te hebben).
/L=	Bepaalt het pad voor het linker venster
/R=	Bepaalt het pad voor het rechter venster
/S	Interpreteer de doorgegeven dirs als bron/doel in plaats van links/rechts (ten behoeve van gebruik met /O). Bijvoorbeeld, een dir doorgegeven met /R= zal dan geïnterpreteerd worden als doel dir.

/T	Opent de doorgegeven dir(s) in nieuwe tabbladen (voor gebruik met /O)
/P=	Bepaalt het actieve venster bij de start: /P=L links, /P=R rechts. Negeert de wincmd.ini optie ActiveRight=.
/i=name.ini	Gebruik een ander INI bestand: name.ini in plaats van wincmd.ini om de instellingen te bewaren (zie ook: INI bestand beschrijving) 
/F=ftpname.ini	Gebruik een ander INI bestand: name.ini in plaats van wcx_ftp.ini om de instellingen van de ingebouwde FTP cliënt te bewaren.

/d=<x>	Vertraagt het moment van starten van Total Commander met <x> seconden (is bedoeld voor gebruik in de “startup” map wanneer er problemen zijn met andere programma’s die tegelijk starten)
/INSTALLDRIVER	(alleen Windows NT/2000) Installeer parallelle poort stuurprogramma - is alleen nodig wanneer u de parallelle poort verbinding wilt gebruiken als gewone gebruiker en niet als administrator. Moet als administrator gestart worden.
/REMOVEDRIVER	(alleen Windows NT/2000) Verwijdert het stuurprogramma dat geïnstalleerd was met /INSTALLDRIVER

De parameters zijn NIET hoofdletter gevoelig.

Voorbeelden:


totalcmd.exe c:\windows	linker venster wordt geladen met c:\windows
totalcmd.exe d:\data c:\programs	links: d:\data, rechts: c:\programs
totalcmd.exe /R=d:\data	rechter venster: d:\data
totalcmd.exe "d:\Letters to Mr. Smith"	links: lange naam -> tussen aanhalingstekens!
totalcmd.exe /R="d:\Letters from Miller"	rechter venster geladen met lange bestandsnaam
totalcmd.exe c:\data\backup.zip	opent backup.zip in het linker venster

totalcmd.exe /I=Miller.ini /F=MFtp.ini	gebruik Miller.ini in plaats van wincmd.ini voor alle instellingen en MFtp.ini voor FTP

totalcmd.exe /O /L=c:\ /R="d:\doc"	Activeer de reeds lopende Total Commander en zet het linker pad op c:\ en het rechter pad op d:\doc
totalcmd.exe /O /S /R=c:\somepath	Open c:\somepath in het huidige DOEL venster van het lopende programma. Uitleg: /S zorgt ervoor dat Total Commander /L leest als bron en /R als doel directory in plaats van links en rechts.
totalcmd.exe /O /T /L=c:\somepath	Open a nieuw directory tabblad met c:\somepath aan de linkerkant in de reeds lopende Total Commander.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
Post Reply