Total Commander in een keer terug naar startpositie?

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Total Commander in een keer terug naar startpositie?

Post by *storm »

Weet iemand of er een commando is waarmee je onder Total Commander (TC) in een keer kan terugkeren naar de startpositie, dus nadat TC is opgestart? Of moet ik TC daarvoor steeds opnieuw opstarten?
rolandd
Senior Member
Senior Member
Posts: 313
Joined: 2003-06-26, 09:02 UTC
Location: Indonesia
Contact:

Post by *rolandd »

2storm
Wat bedoel je precies met de "startpositie"? Tot zover ik weet start TC altijd op met de folders die je open had staan toen je TC afsloot.

Als er een x aantal folders is dat je altijd wilt blijven houden dan zou je die tabs kunnen vastzetten. Dit kan je doen door met de rechtermuisknop op een tabblad te klikken en kiezen voor tab vastzetten.

Groeten,

RolandD
Registered user #92105
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Als het je er om te doen is, snel naar een specifieke directory terug te kunnen keren, dan kun je daarvoor zoals door Roland gesuggereerd een vaste tab aanmaken, of (wat ik zelf handiger vind) hem opnemen in je lijst van favoriete directories.

Dat gaat zo: Dubbelklik op het blauwe balkje boven een bestandslijst (waarin de huidige directorynaam vermeld is) en kies 'huidige directory toevoegen'. Om in de toekomst naar deze zelfde directory terug te keren hoef je slechts weer op die balk te dubbelklikken en hem uit de lijst te kiezen.

Het is ook mogelijk om in zo'n snelkeuze tevens de doel-directory (d.w.z. die in het andere venster) vast te leggen, zodat je met één snelle actie in beide vensters de gewenste directories te zien krijgt. Gebruik hiervoor de 'configuratie' optie in diezelfde lijst, en raadpleeg zonodig de helpfile.

Als het je niet om specifieke directories gaat, maar om directories die eerder in diezelfde sessie gebruikt zijn, gebruik dan het Geschiedenis knopje (het driehoekje-omlaag ter rechterzijde van eerdergenoemde blauwe balk) of druk op Alt-Pijl Omlaag. Er verschijnt dan een lijst waar de gewenste directory tussen moet staan.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Post by *storm »

RolandD en CopyCats beiden bedankt voor jullie antwoord.
Ik doelde inderdaad op terugaan naar de directory's die je krijgt bij het opstarten. Dit behoeven overigens niet per se "de folders die je open had staan toen je TC afsloot" te zijn, dat hangt af van je configuratie-instellingen(zie opties/werking/instellingen opslaan bij afsluiten).
Ik hoopte er op dat er misschien een commando was maar de oplossingen die jullie schetsen voldoen ook.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Ik hoopte er op dat er misschien een commando was...
Aan het voorgaande zou ik voor de duidelijkheid toch nog het volgende willen toevoegen:
Als je vaker wilt opstarten met specifieke mappen of partities in de vensters, kun je wellicht beter de optie Werking\Instellingen opslaan bij afsluiten\Directory's wegvinken. Daarna heb je de beschikking over het commando waar je om vroeg. Dit staat in het Configuratie-menu: Instellingen opslaan.
Vriendelijke groet.
Licentie#8923
User avatar
jonkerp
New Member
New Member
Posts: 1
Joined: 2007-07-30, 20:52 UTC
Location: Breukelen (Ut)

terug naar start positie

Post by *jonkerp »

ter overweging, ook mogenlijk is: Ctrl + \
Deze toetscombinatie brengt je direct terug naar de root van de schijf.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

...en dan nog een stapje verder met: \\ :D
Licentie#8923
User avatar
J.A. Gruys
Member
Member
Posts: 130
Joined: 2003-07-29, 07:49 UTC
Location: Netherlands

Post by *J.A. Gruys »

Bij mij is het opstart-commando (bureaublad, menu start, of waar ook):

"C:\Program Files\totalcmd\TOTALCMD.EXE" /l=c: /r=f:

Dat betekent dat bij het begin links altijd c: verschijnt, en rechts f:

Ook heb ik daar (ondanks Sjef in een andere discussie) "maximized" aangevinkt.
J.A.G.
Post Reply