Afmetingen van Afbeeldingen (jpeg/bmp) weergeven

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Afmetingen van Afbeeldingen (jpeg/bmp) weergeven

Post by *jordi.c »

Hallo,

Ik heb een flink aantal wallpapers die niet allemaal native resolutie hebben van (1280x1024). Wanneer ik een wallpaper met een andere resolutie dan 1280x1024 gebruik als wallpaper ziet de afbeelding er vervormd uit .

Ik dacht dus dat ik mooi met Total Commander alles kon sorteren op resolutie, zodat ik snel de niet standaard resolutie (1280x1024) afbeeldingen kan weggooien. 

De kolommen heb ik zo geconfigureerd zodat de breedte & hoogte weergegeven wordt.
Tot mijn verbazing laat die maar van enkele jpeg afbeeldingen de breedte & hoogte zien (zie afbeelding).

Deze plugin http://www.totalcmd.net/plugring/wdx4i.html heb ik ook uitgeprobeerd en dit is de enige die van alle .jpeg bestanden de afmetingen weergeeft. Alleen geeft deze plugin een acces violation memory error bij het sorteren op hoogte of breedte.


Antw.

Quote: "Hallo Jordi,

De oplossing is het gebruik van de plugin img.size. Zie hieronder.


Img.size kun je ophalen bij totalcmd.net http://www.totalcmd.net/plugring/wdx_ImgSize.html

Succes.

Groetjes/
/Rein."
Registered user #150595
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Post by *jordi.c »

Zoals je in de afbeelding ziet, heb ik wallpapers met verschillende afmetingen.

Image: http://i176.photobucket.com/albums/w199/jordicc/Naamloos.jpg

Mijn beeldschermresolutie is 1280x1024.

Zijn alle afmetingen anders dan 1280x1024 niet bruikbaar als wallpaper m.a.w. kan ik deze net zo goed verwijderen? Omdat ik anders vervormde afbeelding krijg.

Waarom zou ik EXIF naast ImgSize gebruiken als plugin?
Registered user #150595
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

ImageSize is inderdaad de goede tool hiervoor.

Het hangt van de weergave instellingen af natuurlijk, maar meestal zijn er 2 opties :
1) Fullscreen, waarbij gezorgd wordt dat, door vergroten of verkleinen, de afbeelding binnen die 1280x1024 past.
Dit, als in de setting 'keep ratio' aan is.
Dat betekent, dat elke pic, die een andere ratio heeft dan 1280x1024, bijv. 800x600 of 1280x960, een lege balk onder en
boven de afbeelding krijgt.
2) Met 'keep ratio' uit zal de pic zichzelf vullen in die 1280x1024, dus als dan de ratio afwijkt, dan treedt er vervorming op.

Weet je wel zeker dat je beeldscherm 1280 x1024 is ? Als ik naamloos.jpg bekijk, kom daar geen enkele pic voor in aanmerking...
La Guerra de los Si.. sowieso niet, want dat is een portret (hoogte > breedte)
0.618033988
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 392
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

[OT]2jordi.c
Overigens kun je de afbeeldingen ook zelf zodanig bijsnijden of vergroten met een tool zoals IrfanView zodat het wel past.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Inderdaad een prima optie, dat IrfanView. Een fantastisch progje om je grafische bestanden op een kinderlijk eenvoudige manier te editten is FastStone Image Viewer (gratis). Daarvoor hoeven de plaatjes niet verbonden te zijn aan het (Nederlandstalige) programma. Zeer de moeite waard om naar de knoppenbalk van TC te slepen! Tip: het draait na installatie (eigenlijk uitpakken) volledig op zichzelf, dus je kunt de programmabestanden ook naar je memorystick kopiëren.
URL:http://www.faststone.org/download.htm (3.5MB) Veel succes! :idea:
Licentie#8923
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Post by *jordi.c »

Sjef van Egmond wrote:Inderdaad een prima optie, dat IrfanView. Een fantastisch progje om je grafische bestanden op een kinderlijk eenvoudige manier te editten is FastStone Image Viewer (gratis). Daarvoor hoeven de plaatjes niet verbonden te zijn aan het (Nederlandstalige) programma. Zeer de moeite waard om naar de knoppenbalk van TC te slepen! Tip: het draait na installatie (eigenlijk uitpakken) volledig op zichzelf, dus je kunt de programmabestanden ook naar je memorystick kopiëren.
URL:http://www.faststone.org/download.htm (3.5MB) Veel succes! :idea:
Hoi Sjef,

Is faststone vergelijkbaar met Adobe Photoshop Elements? Photoshop Elements gebruik ik op dit moment om mijn foto's te editten.
Registered user #150595
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Nee Jordi. Maar mocht je sneller en simpeler dan in Photoshop Elements grafische bestanden op schermgrootte willen brengen, dan is FastStone Image Viewer hèt programma voor je doeleinde. Het is te vergelijken met ACDSee/Compupic Pro. Voor het betere werk gaat er natuurlijk niets boven Photoshop (Elements), zoals TC ook geen echte concurrent heeft.

Overigens is er nòg een plugin (images.wdx) die de afmetingen van je grafische bestanden toont. Daarvoor moet je de TC tabulatie-kolommen aanpassen. Geeft ook de bitgrootte aan, evenals de jpeg-compressiemethode en Gif-attributen zoals interlaced.
Vriendelijke groet.
Licentie#8923
User avatar
Alexei
Junior Member
Junior Member
Posts: 30
Joined: 2007-01-18, 22:38 UTC
Location: Emmeloord (NL)

Post by *Alexei »

Een fantastisch progje om je grafische bestanden op een kinderlijk eenvoudige manier te editten is FastStone Image Viewer (gratis). Daarvoor hoeven de plaatjes niet verbonden te zijn aan het (Nederlandstalige) programma. Zeer de moeite waard om naar de knoppenbalk van TC te slepen! Tip: het draait na installatie (eigenlijk uitpakken) volledig op zichzelf, dus je kunt de programmabestanden ook naar je memorystick kopiëren.
URL:http://www.faststone.org/download.htm (3.5MB) Veel succes!
_________________
Goede tip Sjef, ik kon het progje niet, het werkt heel mooi, met dank voor de tip,
Best regards, Alexei
Personal license #147689 Using Windows 10
TC 10.
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Post by *jordi.c »

Sjef van Egmond wrote:Nee Jordi. Maar mocht je sneller en simpeler dan in Photoshop Elements grafische bestanden op schermgrootte willen brengen, dan is FastStone Image Viewer hèt programma voor je doeleinde. Het is te vergelijken met ACDSee/Compupic Pro. Voor het betere werk gaat er natuurlijk niets boven Photoshop (Elements), zoals TC ook geen echte concurrent heeft.

Overigens is er nòg een plugin (images.wdx) die de afmetingen van je grafische bestanden toont. Daarvoor moet je de TC tabulatie-kolommen aanpassen. Geeft ook de bitgrootte aan, evenals de jpeg-compressiemethode en Gif-attributen zoals interlaced.
Vriendelijke groet.
Ik ben wat gaan spelen met dat progje, Super progje!!!

TC kan nog weleens vastlopen bij het laden van honderden afb. met imgsize plugin.

Er is trouwens ook een portable te downloaden op de website http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

Thx SJef.
Registered user #150595
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Fijn om mijn enthousiasme over een programma te delen met andere TC'ers! Niet vergeten om in de Volledig Scherm-modus met de muis tegen de schermranden te duwen! Ik gebruik het progje ook om snel screendumps te verduidelijken.
Voor eventuele nieuwe lezers: Toets eerst Print Screen of Alt-Print Screen, toets daarna in de Volledig Scherm-modus van FastStoneViewer Ctrl-v, gevolgd door het indrukken van de toets 'd'. Werkt als een speer.
Vriendelijke groet.
Licentie#8923
jordi.c
Member
Member
Posts: 109
Joined: 2006-02-18, 12:43 UTC

Post by *jordi.c »

Sjef van Egmond wrote:Fijn om mijn enthousiasme over een programma te delen met andere TC'ers! Niet vergeten om in de Volledig Scherm-modus met de muis tegen de schermranden te duwen! Ik gebruik het progje ook om snel screendumps te verduidelijken.
Voor eventuele nieuwe lezers: Toets eerst Print Screen of Alt-Print Screen, toets daarna in de Volledig Scherm-modus van FastStoneViewer Ctrl-v, gevolgd door het indrukken van de toets 'd'. Werkt als een speer.
Vriendelijke groet.
Voor prt scrns vind ik een progje toch wel duidelijk boven de rest uitsteken Snagit http://www.techsmith.com/screen-capture.asp Hier kan je werkelijk alles mee capturen en nog eens bewerken.

Als je vaak scrnshots maakt zoals mij is dit echt een must-have :)
Registered user #150595
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Inderdaad Jordi, talloze mogelijkheden! Alleen: de editbox werkt met pixels en niet met objecten, zodat je niets kunt verplaatsen of veranderen (alleen uitgummen zoals in ms-paint). Maar we dwalen al een poosje af van Total Commander en de plugin images.wdx... :wink:
Licentie#8923
Post Reply