Hoe locked dir unlocken

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

goldwaf
Junior Member
Junior Member
Posts: 8
Joined: 2007-07-03, 13:56 UTC
Location: Nijmegen Nederland

Hoe locked dir unlocken

Post by *goldwaf »

Ik heb door een foute klik mijn documents en settings dir locked.
Hoe kan ik deze weer unlocken.
Ik heb in het forum gezocht maar kan de oplossing niet vinden.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Kun je aangeven hoe je dat 'locken' hebt uitgevoerd ?
0.618033988
goldwaf
Junior Member
Junior Member
Posts: 8
Joined: 2007-07-03, 13:56 UTC
Location: Nijmegen Nederland

Post by *goldwaf »

Ik denk inderdaad dat ik het probleem wat simpel heb aangegeven en wil het daarom verduidelijken.
Ik heb een nieuwe notebook gekocht en daarop een externe muis aangesloten die niet goed werkte, ik heb daarmee zover ik het kan nagaan 2 of meer keer gedrukt op het map icon wat voor alle dirs staat.
In mijn geval voor de dir Documents and settings, daarbij is het map icon veranderd in een naar rechtsboven wijzend pijltje en onder de kolom Grootte staat niet meer DIR maar LNK het gevolg is dat ik in de Total Commander deze dir niet meer kan openen.
Ik heb overal gezocht hoe ik dit ongedaan kan maken maar kan het nergens vinden.
Nieuw installatie van de Total Commander helpt niet.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Hmm. Tamelijk ingewikkeld...

In elk geval is het zo, dat je op 1 of andere manier van die dir een shortcut hebt gemaakt. Het icon klopt, dat hoort bij een LNK.
Misschien is het zo, dat bij die muis de L en R functie waren verwisseld, waardoor je eigenlijk een paar keer de R-klik hebt uitgevoerd. In dat context menu heb je 'Snelkoppeling maken'. Maar na een test blijkt, dat dan niet de map verandert in een
link, maar dan zou er in het geval van Docs en Settings een bestand in de C-root bijgekomen zijn : 'Documents and Settings.lnk.
Weet je nog of je precies op dat map-icon hebt geklikt, of op de dir-naam ?

Maar los van de oorzaak, hoe krijg je dit ongedaan ? Het is logisch dat een verse TC niet helpt, want dit is iets van Windoze.
Het beroerde is, dat ik niet in staat ben dit te simuleren, dus ook niet kan zien, hoe te herstellen.
Als ik hier niet uitkom, zal ik het vertalen, en in het Engelse forum plaatsen.

Voorlopig zou je je in elk geval toegang kunnen verschaffen tot die map, door in de directory favorieten (Ctrl+D) een nieuwe aan te maken met de verwijzing "cd C:\Documents and Settings\Administrator".
0.618033988
goldwaf
Junior Member
Junior Member
Posts: 8
Joined: 2007-07-03, 13:56 UTC
Location: Nijmegen Nederland

Post by *goldwaf »

Ik ga er nu van uit dat het niet een kwestie is van een directory lock maar van een link is en dat lijkt gezien de naam LNK ook logisch.
Omdat er niets gebeurt als ik op de directory naam klik ga ik er van uit dat het een link is die naar zichzelf verwijst en dat er dus een bestand met de naam "Documents and Settings.lnk" moet bestaan maar dat is niet zo en er is ook geen enkel bestand in windows met de extentie .LNK dat in aan merking komt.

Ik denk dat ik dat het probleem veroozaakt is doordat ik niet correct dubbelgeklikt heb op de directory naam waarbij de naam wel van kleur veranderde (donkerder) waarna ook het pijltje verscheen en ook daar heb ik op geklikt in de hoop dat het zou verdwijnen, maar zonder succes.
Ik heb nog geen nieuwe link gemaakt zoals je aangeeft want ik wil eerst proberen uit te vinden wat er fout is gegaan en hoe ik dat kan oplossen maar voorlopig zit ik even vast.

Een heel verhaal maar anders komt het weer onduidelijk over.

Groetjes Piet.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Met de onduidelijkheid valt het wel mee.
Iets locken is wat anders als dat een link niet meer functioneert, dus dat heb je goed.
Als je wilt weten waar de .lnk file naar verwijst : gewoon even erin kijken met F3.

Om even een riskant misverstand uit de weg te ruimen :
Het is niet de bedoeling, dat je die directory opnieuw aanmaakt. De directory 'C:\Documents and Settings\Administrator' bestaat al, als het goed is. Normaal gesproken kun je zo'n dir aan de hotlist (Ctrl-D) (knop met sterretje) toevoegen door er actief in te staan, maar dat is nu ontoegankelijk geworden via de normale weg vanaf 'C:\Documents and Settings\'.
Maar via die lijst kun je in elk geval nog een stapje 'lager' komen en via de zijdeur 'Documents and Settings' inkomen.

Het is uitstekend, dat je wilt weten wat er precies fout ging. Ik ben daar ook benieuwd naar want dit is vrij bizar.

Maar ik geef je die hotlist-truc om intussen in elk geval die directory in te kunnen.
1) Open het venster van de hotlist met knop of Ctrl+D.
2) Kies Configuratie...
3) Kies Toevoegen en vul naam in, bv 'Admin'
4) Paste : cd C:\Documents and Settings\Administrator in Opdracht. - OK
0.618033988
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Goldwaf, het is onmogelijk om zomaar een map in een bestand of snelkoppeling te veranderen, en zeker bij Documents and Settings zou dat tot allerlei foutmeldingen leiden. De kans dat er iets met je Documents and Settings map mis is lijkt me dan ook nihil.

Probeer het volgende eens: selecteer het bestand en druk op Alt-Enter (Alt ingedrukt houden, dan op Enter drukken) om zijn eigenschappen te zien. Welke tekst verschijnt er dan? Laat verder s.v.p. weten binnen welke map dit alles plaatsvindt; de naam zie je in het blauwe balkje boven het betreffende linker- of rechtervenster waarin het gewraakte bestandje staat. Het kan bijvoorbeeld C:\ zijn maar ook iets veel langers.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
goldwaf
Junior Member
Junior Member
Posts: 8
Joined: 2007-07-03, 13:56 UTC
Location: Nijmegen Nederland

Post by *goldwaf »

Omdat er nog niets belangrijks in de map "Documents and settings" staat wacht ik even met de hotlist truc


Na Alt+Enter kom ik in het scherm Eigenschappen van Documents and Settings met de volgende info:

Tab algemeen : "Documents and Settings" met ook hier een icon met een pijltje
Type : Bestandsmap Gemaakt : donderdag 2 november 2006

Ik heb ook in de Tab "Beveiliging" gekeken en daar staat volgens mij iets vreemds, daarom geef ik de inhoud hieronder weer:

Objectnaam : C:\Documents and Setting

Namen van de groepen of gebruikers :

Iedereen
Systeem
Administrators (Asus \ Administrators)

In een scherm daaronder kan ik de machtigingen voor de bovengenoemde gebruikers zien en die zijn als volgt :

Bij de machtiging voor gebruiker - iedereen - staat alleen bij Speciale machtigingen zowel bij toestaan als weigeren een vinkje.
Bij de machtiging voor gebruiker - Systeem - staat alleen bij speciale machtigingen bij toestaan een vinkje.
Bij de machtiging voor gebruiker - Administrators - staat ook alleen bij speciale machtiginge een vinkje bij toestaan

Geen van de andere keuzemogelijkheden zijn aangevinkt.
Ik vind twee dingen vreemd n.l. dat er bij de gebruiker een vinkje staat zowel bij toestaan als weigeren en het gebruik van een
Speciale machtiging als enige moglijkheid om in de map te komen, het lijkt wel of ik de attributen voor de beveiliging heb aangepast.

Nu heb ik deze Notebook met Vista home edition pas sinds Dinsdag j.l. en Vista is nieuw voor mij dus ik kan me vergissen, ik kan waarschijnlijk de
settings aanpassen maar doe geen dingen die me verder in de problemen brengen zonder te weten wat ik doe.

Ik ben overigens blij met de manier van meedenken.
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

goldwaf wrote:Ik vind twee dingen vreemd n.l. dat er bij de gebruiker een vinkje staat zowel bij toestaan als weigeren en het gebruik van een
Speciale machtiging als enige moglijkheid om in de map te komen, het lijkt wel of ik de attributen voor de beveiliging heb aangepast.
Ja, ik zou die 'weigeren' bij Gebruiker weghalen. Ik vermoed dat je als gewone gebruiker ingelogd bent en dat je daarom geen toegang krijgt zolang die beveiliging daar ingesteld is.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
woefdram
Junior Member
Junior Member
Posts: 82
Joined: 2004-05-16, 11:14 UTC

Post by *woefdram »

OMG Vista!

Ik heb ook een Notebook met Vista erop, daarop stond al vanaf het begin Documents and Settings als een vierkantje met een pijltje erin (link dus), terwijl "Mijn Documenten" fysiek in de map "Users" bleken te zitten. En proberen via die link ergens terecht te komen lukte ook al niet.
Kan het misschien gewoon zo zijn dat je verwachtte iets te zien dat er onder Vista gewoon anders uit ziet dan onder XP?
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

OMG Vista!
Dat dacht ik ook meteen..
Daarmee is de puinhoop met user rights alleen maar erger geworden.
0.618033988
goldwaf
Junior Member
Junior Member
Posts: 8
Joined: 2007-07-03, 13:56 UTC
Location: Nijmegen Nederland

Post by *goldwaf »

Ik kon met de windows verkenner in de map users komen en daar stond inderdaad een link die ik heb verwijderd maar helaas was dat niet de oplossing.

Woefdram wat heb je gedaan om de zaak op te lossen of is het nog steeds niet opgelost.
Het lukt me voorlopig niet om de machtigingen te wijzigen dus ik zit nu (even) vast.
woefdram
Junior Member
Junior Member
Posts: 82
Joined: 2004-05-16, 11:14 UTC

Post by *woefdram »

Ik weet niet of hier wat aan op te lossen valt, dwz of er wel iets niet in orde is.
Misschien is het geheim wel gewoon: ontjhouden dat met Vista "Documents and settings" is veranderd in "Users".
Eronder zitten nog steeds de gebruikersmappen met daarin o.a. een map Documents waar de virtuele map "Mijn Documenten" standaard naar verwijst.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Er blijft natuurlijk zeker iets niet in orde.

Deze hele kwestie bevestigt weer eens mijn mening, dat de map "Documents and settings" een belachelijke constructie is.

Het is door M$ bedacht, dat daar iedereen z'n documenten, fotoos en muziek moet plaatsen. Terwijl 'settings' iets totaal anders is dan allerlei bewaarde data-bestanden. Dit maakt het kwetsbaar. Als er iets met het systeem misgaat, loop je meteen de kans, dat je niet meer (normaal) bij je data kunt komen, zoals hier het geval is.

Als TC-gebruiker kun je je eigen directories aanmaken, om media-data in op te slaan, in plaats van bv. dat idiote 'mijn fotoos'.
Dat geeft meer overzicht, en minder zoeken, want je weet waar je het gezet hebt. En ook meer veiligheid trouwens, want hack-progs gaan altijd proberen om in de default M$ plekken, zoals 'mijn Documenten' te kunnen loeren
0.618033988
goldwaf
Junior Member
Junior Member
Posts: 8
Joined: 2007-07-03, 13:56 UTC
Location: Nijmegen Nederland

Post by *goldwaf »

Er is zeker iets niet in orde want het is abnormaal dat ik met de TC niet in de map Documents and Settings en dus ook niet in de subdir Users kan kijken.
Ik weet voorlopig niet hoe ik dit op moet lossen en nog minder hoe dit kon ontstaan.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Post Reply