Uitpakken multivolume rar naar dir die begint met spatie

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
ErikNLD
New Member
New Member
Posts: 1
Joined: 2007-08-28, 18:06 UTC

Uitpakken multivolume rar naar dir die begint met spatie

Post by *ErikNLD »

Ik heb problemen met het uitpakken van een multi-volume rar (.rar, .r00, .r01 etc) naar een directory die met een spatie begint (b.v. "c:\ test\"). De uitgepakte files komen dan niet in de directory met de spatie in de naam, maar in de bovenliggende directory. Als ik direct uitpak met winrar naar die dir gaat het wel goed; de interne rar unpacker werkt ook naar behoren.
Zie ik hier iets over het hoofd of is dit een bug?
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ik zou zeggen, geen van beide. Het is toevallig zo, dat winrar beter met een foute naam omgaat dan TC.
0.618033988
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Re: Uitpakken multivolume rar naar dir die begint met spatie

Post by *CopyCats »

Het is in mijn ervaring onverstandig om dat soort namen te gebruiken.

Commandline programma's zoals rar.exe zien zo'n naam door de spatie immers als twee afzonderlijke opties. In dit geval doet rar wat hem gevraagd wordt: uitpakken naar C:\. Misschien kan Ghisler er omheen programmeren door de optie tussen aanhalingstekens te zetten, je zou het eens in het Engelse forum aan hem kunnen voorleggen.

m.vr. groet,

Daan
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Hallo ErikNLD,
Zo te zien maak jij -net als ik- gebruik van het ‘foutje’ in TC dat het mogelijk maakt een directory bovenaan te plaatsen, ook al is de naam van de map b.v. Xylofoons: gewoon een spatie ervoor plaatsen. Echter, in Window lukt je dit niet en zodoende weet rar.exe er ook geen raad mee. Het verwarrende is, dat de Windows Verkenner de map-met-spatie-naam gewoon ook bovenaan weergeeft.

TC is zoals je weet van oorsprong een Windows-‘clone’ van de DOS Norton Commander. Een andere vervanger hiervoor was/is Servant Salamander. Draait nog prima onder WinXP-SP2. Gratis te downloaden op: http://www.altap.cz/download.html#salrel
En ook hier is de spatie-optie toegestaan. Vreemd, want in een DOS-box is het net zo min mogelijk om een bestand aan te maken dat begint met een spatie.

Het grappige is tenslotte, dat de makers van Servant Salamander opvallend goed gekeken hebben naar Total Commander bij hun nieuwe versie: Altap Salamander (30 dagen versie). En jawel hoor: ook hierin is het nog steeds mogelijk een spatie te zetten voor een directory-naam!

Bedankt voor je vraag. Ik weet nu dat een directory-naam die begint met een spatie niet onder alle omstandigheden handig kan zijn.
Licentie#8923
nekje64
New Member
New Member
Posts: 1
Joined: 2009-07-13, 07:32 UTC

Post by *nekje64 »

Niks foutje, nooit iets anders gezien dan Mickey OS? (no offence)
probeer maar in command prompt:
MD " Xylofoons"
CD " Xylofoons"
no problemo, dit valt gewoon onder de noemer "lange bestandsnamen".
Windows Verkenner wil blijkbaar echter automatisch taalverbeteren, zoals MS Office ook constant je getypte text weer lustig naar eigen inzicht veranderd. Verkenner gooit dus net zo hard jouw tekens weg als dat jij ze intypt. Vive la TC!
User avatar
J.A. Gruys
Member
Member
Posts: 130
Joined: 2003-07-29, 07:49 UTC
Location: Netherlands

Post by *J.A. Gruys »

Ik zet in zulke gevallen altijd een onderstreepte spatie (_) aan het begin van de naam. Sorteert ook bovenaan, en je kunt eens kijken of dat bij uitpakken werkt zoals je bedoelt.
J.A.G.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Reactie op nekje64: Dat van die lange bestandsnamen geef ik uiteraard direct toe. Mickey OS heb ik nooit gezien. Ik werk al sinds 1.4 met Windows Commander (geregistreerd 1993). Daar kun je na F7 12 tekens invoeren (DOS). Een spatie ervoor werkt ook hierin niet.

Reactie op J.A. Gruys: Ik gebruikte ook altijd _ of nog liever ~, maar ik vond op een gegeven moment een spatie mooier. Dat is dus toch af te raden, vooral als je dit soort directories met anderen deelt die liever met de Verkenner werken.

Groet
Licentie#8923
User avatar
J.A. Gruys
Member
Member
Posts: 130
Joined: 2003-07-29, 07:49 UTC
Location: Netherlands

Post by *J.A. Gruys »

Maar afgezien van wat mooier is, *werkt*het ook anders voor het oorspronkelijke probleem? Ik kan dat niet testen, want ik gebruik nooit RAR.
J.A.G.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Je zou zeggen: 'Uiteraard, het is immers gewoon een ascii-teken (Alt-0126).' Een spatie is echter ook een ascii-teken (Alt-160). Ik blijf het vreemd vinden dat Windows die negeert, althans voorzover de spatie aan het begin staat van de bestands-/directorynaam.

In Windows Commander 1.4 worden ALLE spaties genegeerd bij de aanmaak van bestand- en directorynamen. Immers, dat was ook al niet mogelijk in DOS 1 t/m 6 en Windows t/m 3.11.

Ik kan me niet meer herinneren of ik de vorige keer deze zaak heel grondig heb onderzocht. Zelf ondervind ik geen enkel probleem met de aanmaak van een RAR-bestand (multivolumes) met een bestandsnaam beginnend met een spatie van en naar een directory beginnend met een spatie en vise versa bij het uitpakken. Let wel, vanuit TotalCMD (versie 7.5).

Direct uitgevoerd vanuit WinRAR (3.8) en aldus onder invloed van Explorer.exe geeft hetzelfde resultaat als waarover ErikNLD heeft gepost.
Licentie#8923
Post Reply