VOORSTEL: Mappen sorteren met offset

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
NordicAlbino
Junior Member
Junior Member
Posts: 58
Joined: 2007-06-09, 17:41 UTC
Location: Norway // Belgium

VOORSTEL: Mappen sorteren met offset

Post by *NordicAlbino »

Niettegenstaande ik een zeer enthousiaste fan en gebruiker ben van Total Commander had ik graag nog een extra mogelijkheid eraan toegevoegd willen zien: SORTEREN van mappen op een vooropgestelde OFFSET.

Ik verduidelijk even met een voorbeeld. Stel je heb een map met daarin de volgende bestanden:
[face=courier]AAA0123
BBB4567
CCC8901
DDD2345
EEE6789[/face]

Deze bestanden zijn nu gesorteerd op de eerste kolom. Maar nu had ik graag de extra mogelijkheid gehad om na ingave van een getal, zijnde de offset vanaf welke kolom moet worden gesorteerd, een andere specifieke sorteervolgorde te bekomen.
Bv. Wanneer ik nu ergens kan ingeven: 4, dan krijg ik volgende resultaten te zien:
[face=courier]AAA0123
DDD2345
BBB3567
EEE6789
CCC8901[/face]
Dit vertegenwoordigt dus de sortering vanaf de 4de kolom, zijnde de cijfers.

Dank bij voorbaat!
Gudene Må Være Gale... | #67047 - 2 User licences
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Beste NordicAlbino,

Je zou deze mogelijkheid verwachten bij het gebruik van aangepaste kolommen, waarbij in een aangepaste kolom een gedeelte van een plugin-waarde weergegeven wordt.

Zou je bijvoorbeeld [=tc.volledige naam:4-] weergeven in een aangepaste kolom, dan zou je kunnen verwachten dat de sortering werkt op het getoonde deel van de naam. Dit is echter niet het geval. De sortering werkt dan op de gehele naam. Er zijn verschillende verzoeken geweest om dit te wijzigen, maar vooralsnog wilde meneer Ghisler hier niet aan. Zie:
http://ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=12478
http://ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=21137
http://ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=25080

Een mogelijke oplossing is om een plugin te gebruiken die in een plugin-waarde direct het gewenste deel van de naam doorgeeft. Bijvoorbeeld met behulp van de regexp_wdx plugin. Installeer deze plugin en wijzig in de map waarin de plugin is geinstalleerd, het bestand regexp.ini.

Wijzig bijvoorbeeld het bestand:
c:\Program Files\Total Commander\plugins\wdx\regexp\regexp.ini

En zet in het bestand het volgende:

Code: Select all

[Regexp]
Rule=Verwijder eerste 3 tekens

[Verwijder eerste 3 tekens]
Find="^..."
ParceDirs=1
Geef nu [=regexp.Result] weer in een aangepaste kolom en je kunt door op deze kolom te sorteren, de gewenste sortering bewerkstelligen.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Denk er ook aan de optie Configuratie/Weergave/Sorten van directory's in te stellen op Zoals bestanden (ook op tijd).
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Als de sortering slechts sporadisch gewenst is, zou je ook het deel van de naam waarop gesorteerd moet worden (tijdelijk) als bestandsnaamextensie kunnen toevoegen aan de naam, of plaatsen in het commentaar. Je kunt dan sorteren op extensie of op commentaar (in een aangepaste weergave).
User avatar
NordicAlbino
Junior Member
Junior Member
Posts: 58
Joined: 2007-06-09, 17:41 UTC
Location: Norway // Belgium

Post by *NordicAlbino »

Beste White,

Allereerst bedankt voor de tip(s)!

Gelijkaardige acties heb ik al toegepast om me uit de slag te helpen. Ook heb ik al door middel van 'Markeren / Kopiëren naar klembord ...', om vervolgens die resulterende lijst dan in een editor (Multi-Edit) te plakken voor verdere manipulaties, zo 'iets bruikbaars' bekomen. Maar het blijft behelpen...
Ook via de zeer uitgebreide én fantastische 'Hernoemen'-functionaliteiten is zeer veel mee aan te vangen, maar door al die omwegen wordt het soms wel iets te complex maar vooral te risicovol bij kritische data...

Omdat ik zulke handelingen vrij dikwijls uitvoer had het daarom 'handig' geweest mocht Total Commander in een toekomstige versie iets voorzien dat zulke extra functionaliteit biedt... TC is nu al subliem wat uitgebreide functionaliteiten betreft, dus waarom ook niet? Vandaar ook dat ik het als een 'Voorstel' titelde. :) Al bij al denk ik zelf niet dat het een zware opgave is voor de TC-ontwikkelaars vermits alle functionaliteiten reeds intrinsiek aanwezig zijn.

Mocht het idee (hopelijk) op de todolijst terecht komen, dan zou wel een mogelijkheid moeten worden geboden om door middel van een klein (maar wel snel bereikbaar) numeriek invoerveldje de offset in te stellen vooraleer de sorteeractie effectief wordt uitgevoerd. Staat deze op nul, dan wordt gewoon de standaardsortering uitgevoerd.

M.v.g.
Gudene Må Være Gale... | #67047 - 2 User licences
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

NordicAlbino wrote:Allereerst bedankt voor de tip(s)!
Graag gedaan.
NordicAlbino wrote:Gelijkaardige acties heb ik al toegepast om me uit de slag te helpen. ....knipperdeknip..., maar door al die omwegen wordt het soms wel iets te complex maar vooral te risicovol bij kritische data...
De geboden oplossing met de regexp_wdx plugin lijkt me goed bruikbaar. Het is eenvoudig toe te passen en je hoeft er de te sorteren bestanden niet voor aan te passen. Ik raad je aan dit uit te proberen.
NordicAlbino wrote:Omdat ik zulke handelingen vrij dikwijls uitvoer had het daarom 'handig' geweest mocht Total Commander in een toekomstige versie iets voorzien dat zulke extra functionaliteit biedt...
Dat begrijp ik.
NordicAlbino wrote:TC is nu al subliem wat uitgebreide functionaliteiten betreft, dus waarom ook niet? Vandaar ook dat ik het als een 'Voorstel' titelde. :) Al bij al denk ik zelf niet dat het een zware opgave is voor de TC-ontwikkelaars vermits alle functionaliteiten reeds intrinsiek aanwezig zijn.

Mocht het idee (hopelijk) op de todolijst terecht komen, dan zou wel een mogelijkheid moeten worden geboden om door middel van een klein (maar wel snel bereikbaar) numeriek invoerveldje de offset in te stellen vooraleer de sorteeractie effectief wordt uitgevoerd. Staat deze op nul, dan wordt gewoon de standaardsortering uitgevoerd.
Christian Ghisler is de enige ontwikkelaar en alleen hij gaat over de todolijst. Hij spreekt echter geen Nederlands. Indien je zelf Engels, Duits of Frans kent, verzoek ik je je voorstel in een van die talen kenbaar te maken ofwel via het Engelse, Duitse of Franse forum, ofwel via e-mail direct aan Christian Ghisler zelf.

Indien je zelf het Engels, Duits of Frans niet (genoeg) machtig bent, dan zijn de Nederlandse moderatoren gaarne bereid als intermediair op te treden.

Groetjes,
White
User avatar
NordicAlbino
Junior Member
Junior Member
Posts: 58
Joined: 2007-06-09, 17:41 UTC
Location: Norway // Belgium

Post by *NordicAlbino »

Beste White,

Nogmaals bedankt voor je respons!

Ik had het verzoekje in het Nederlands gepost omdat ik eerst van mening was dat er een zekere transparante interrelatie bestond onder de TC-users groups. Maar met uitzondering van het Duits ben ik de andere talen voldoende machtig om 'm zelf het verzoekje voor te leggen. Ik ga uw voorstel dan ook ter harte nemen.

De oplossing met de 'regular expressions' zal ik in afwachting ook eens wat van naderbij bekijken. Als softwareontwikkelaar heeft dit trouwens voor mij geen geheimen. ;-)
Alleszins bedankt voor de tip!

M.v.g.
Gudene Må Være Gale... | #67047 - 2 User licences
Post Reply