Toegang geweigerd tot .txt bestand

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

Ik zal voor de zekerheid TC versie 11 instaleren.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

storm wrote: 2023-08-19, 16:57 UTC Foutje van mij, sorry, ben een beetje kippig ..
Ik ook, ik zag je tweede bericht over het hoofd ;)

Bij mij werkt het wel, ook met TC 10.52 64-bit.

Had je dit nog geprobeerd:
white wrote: 2023-08-19, 14:28 UTC
storm wrote: 2023-08-19, 13:07 UTC .. het ligt dus mijnsinziens aan TC of de configuratie van TC
Heb je een Interne verbinding gemaakt in TC voor .txt-bestanden?
Heb je geprobeerd wat er gebeurt als je TC start met een nieuw wincmd.ini-bestand?
En wat gebeurt er als je TC als Administrator start en het .txt-bestand op de Opdrachtregel van TC uitvoert? En wat als je Notepad gevold door het .txt-bestand op de Opdrachtregel van TC uitvoert?
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

Zo, daar ben ik weer, TC 11 geinstalleerd maar bij versie TC 11 heb ik hetzelfde probleem.
white wrote: 2023-08-19, 17:12 UTC Heb je geprobeerd wat er gebeurt als je TC start met een nieuw wincmd.ini-bestand?
Ja, geen verschil.
white wrote: 2023-08-19, 17:12 UTC En wat gebeurt er als je TC als Administrator start en het .txt-bestand op de Opdrachtregel van TC uitvoert? En wat als je Notepad gevold door het .txt-bestand op de Opdrachtregel van TC uitvoert?
Dan krijg ik dezelfde melding.
white wrote: 2023-08-19, 17:12 UTC Heb je een Interne verbinding gemaakt in TC voor .txt-bestanden?
Daar vraag je me wat, als je weet wat ik moet controleren/instellen?
Ben in het geheel niet bekend met het {sub) menu "Verbinden ..."
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

storm wrote: 2023-08-19, 17:48 UTC
white wrote: 2023-08-19, 17:12 UTC Heb je een Interne verbinding gemaakt in TC voor .txt-bestanden?
Daar vraag je me wat, als je weet wat ik moet controleren/instellen?
Ben in het geheel niet bekend met het {sub) menu "Verbinden ..."
Het is niet relevant aangezien je het met een nieuwe wincmd.ini geprobeerd hebt. Dan heb je in elk geval geen Interne verbindingen ingesteld.
Verbinden = Windows standaardprogramma's instellen
Interne verbindingen = standaardprogramma's instellen die alleen binnen TC gelden
storm wrote: 2023-08-19, 17:48 UTC
white wrote: 2023-08-19, 17:12 UTC En wat gebeurt er als je TC als Administrator start en het .txt-bestand op de Opdrachtregel van TC uitvoert? En wat als je Notepad gevold door het .txt-bestand op de Opdrachtregel van TC uitvoert?
Dan krijg ik dezelfde melding.
Hmm, aangezien je eerder problemen met Notepad/Kladblok had, is het misschien te proberen waard het grondig te verwijderen en dan opnieuw te installeren.

* Start Powershell als Administrator
* Kijk wat er geïnstalleerd is met:

Code: Select all

Get-AppxPackage -allusers  *WindowsNotepad* | Select Name, PackageFullName
* Als er alleen Windows Notepad apps genoemd worden, verwijder ze voor alle gebruikers met:

Code: Select all

Get-AppxPackage -allusers  *WindowsNotepad* | Remove-AppxPackage -allusers
* Installeer de app opnieuw vanuit de Microsoft Store, de app heet daar "Windows Notepad".
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

Ik heb de app opnieuw vanuit de Microsoft Store geinstalleers nadat ik hem verwijderd heb volgens de door jouw geschreven procedure maar helaas krijg ik nog steeds de melding.
Kan het iets in het Windows register zijn vraag ik mij af, en dan wel die van de administrator?
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

storm wrote: 2023-08-19, 18:44 UTC Kan het iets in het Windows register zijn vraag ik mij af, en dan wel die van de administrator?
Ik neem aan dat je bedoelde dat je TC uitvoerde als administrator in de zin van "elevated", d.w.z. met dezelfde gebruiker maar met beheerdersrechten. Of heb je echt de naam Administrator opgegeven? Hoe start jij TC als administrator?
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

Ik heb twee accounts op mijn laptop, één Administrator account en een gewone account zonder beheersrechten waar ik normaal onder werk.
Ik start TC op vanuit de gewone account maar door met rechtermuisklik "Als administrator" op te starten.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

storm wrote: 2023-08-19, 20:50 UTC Ik heb twee accounts op mijn laptop, één Administrator account en een gewone account zonder beheersrechten waar ik normaal onder werk.
Ik start TC op vanuit de gewone account maar door met rechtermuisklik "Als administrator" op te starten.
Aha, dus je logt dan in met je andere account en vult een wachtwoord in. En die naam is dan te zien links in de titelbalk van Total Commander.

Als je met je beheerdersaccount inlogt in Windows, dan werkt dat account ook als normaal account en kun je ook "Als administrator" iets opstarten. In dat geval gebruik je dus hetzelfde account maar zijn de beheerdersrechten geactiveerd. Dus door te zeggen "Als administrator" opgestart, was het niet vanzelfsprekend dat je inlogde op een ander account.

Ik kan het probleem bevestigen. Ik krijg de foutmelding ook. Ik krijg de foutmelding echter niet als ik notepad met de bestandsnaam uitvoer op de Opdrachtregel van TC. En ook niet als ik F4 gebruik. Maar wel als ik alleen de bestandsnaam uitvoer op de Opdrachtregel van TC.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

Je krijgt hetzelfde probleem als je niet TC gebruikt maar de Opdrachtprompt van Windows.
* Start de Opdrachtprompt van Windows als administrator met je beheerdersaccount.
* Ga naar de map met je bestanden van je normale account.
* Probeer een .txt-bestand uit te voeren. Je krijgt dezelfde melding en andere bestanden werken wel.
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

white wrote: 2023-08-19, 21:41 UTC Ik kan het probleem bevestigen. Ik krijg de foutmelding ook.
Ja, en dat probleem had ik beslist niet met mijn vorige computer die op Windows 10 draaide.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

Een oplossing is door het standaardprogramma voor .txt-bestanden alleen voor TC in te stellen op Notepad.
  • Open TC als administrator (dus met beheerdersaccount)
  • Selecteer een .txt-bestand en kies menu optie Bestand/Interne verbindingen
  • Maak een verbinding *.txt en verbindt dat met de opdracht: Notepad "%1"
Dit lost het alleen voor .txt-bestanden op. Andere Windows apps dan Windows Kladblok zullen hoogstwaarschijnlijk hetzelfde probleem hebben.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

storm wrote: 2023-08-20, 07:55 UTC Ja, en dat probleem had ik beslist niet met mijn vorige computer die op Windows 10 draaide.
Dan werkte je op die computer misschien met een beheerdersaccount?
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

white wrote: 2023-08-20, 08:01 UTC Een oplossing is door het standaardprogramma voor .txt-bestanden alleen voor TC in te stellen op Notepad.
Dit heb ik geprobeerd maar lost het probleem in mijn geval niet op helaas.
white wrote: 2023-08-20, 08:02 UTC
storm wrote: 2023-08-20, 07:55 UTC Ja, en dat probleem had ik beslist niet met mijn vorige computer die op Windows 10 draaide.
Dan werkte je op die computer misschien met een beheerdersaccount?
Nee, hetzelfde als nu, een lokaal account zonder beheerdersrechten.

Maar ik heb een andere oplossing gevonden, een soort 'work-arround' die het probleem voorlopig oplost.

Ik heb zonet ontdekt dat mijn vermoeden dat c:\Windows\Notepad.exe nog een Windows 10 programma was niet juist is.
Als ik c:\Windows\Notepad.exe aanroep en kijk in Windows Taakbeheer welk programma actief is dan blijkt het Notepad versie versie is 11.2306.15.0 te zijn. Dus was mijn conclusie dat c:\Windows\Notepad.exe een soort doorgeefluik is naar de actuele versie van notepad.exe.

Ik heb toen het .txt bestand geactiveerd en geopend met c:\Windows\Notepad.exe en heb de keuze standaard gemaakt.
Dit heb ik bij beide accouts gedaan, zowel het administrator account als het account zonder beheerdersrechten.
Ik heb wel toen ik dat deed steeds de laptop opnieuw opgestart, dit bleek om een of andere reden nodig.

Ik zie nu wel als ik .txt file open met een ander programma 2 x Notebook staan (de tweede wordt vermeld als Kladblok) maar dat maakt voor de werking niet uit. TC werkt in ieder geval weer goed en de txt files zijn verbonden met Notepaad.exe.

Ik heb toch nog steeds een vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door een foutieve of ontbrekende setting van Windows 11 is mbt Notepad.

Moderator message from: white » 2023-08-20, 22:01 UTC

Dubbele geciteerde tekst verwijderd.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4623
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *white »

storm wrote: 2023-08-20, 20:47 UTC
white wrote: 2023-08-20, 08:01 UTC Een oplossing is door het standaardprogramma voor .txt-bestanden alleen voor TC in te stellen op Notepad.
Dit heb ik geprobeerd maar lost het probleem in mijn geval niet op helaas.
Hmm. Misschien heb je ergens een foutje gemaakt waardoor het niet werkte.
storm wrote: 2023-08-20, 20:47 UTC
white wrote: 2023-08-20, 08:02 UTC
storm wrote: 2023-08-20, 07:55 UTC Ja, en dat probleem had ik beslist niet met mijn vorige computer die op Windows 10 draaide.
Dan werkte je op die computer misschien met een beheerdersaccount?
Nee, hetzelfde als nu, een lokaal account zonder beheerdersrechten.
Ah ja, ik heb nu op een virtuele Windows 10 machine gekeken met een oude versie van Kladblok en zie dat de app daar nog anders werkte. Dus wat je zegt klopt.
storm wrote: 2023-08-20, 20:47 UTC Ik heb zonet ontdekt dat mijn vermoeden dat c:\Windows\Notepad.exe nog een Windows 10 programma was niet juist is.
Als ik c:\Windows\Notepad.exe aanroep en kijk in Windows Taakbeheer welk programma actief is dan blijkt het Notepad versie versie is 11.2306.15.0 te zijn. Dus was mijn conclusie dat c:\Windows\Notepad.exe een soort doorgeefluik is naar de actuele versie van notepad.exe.
Dat klopt.

Toen je in Taakbeheer keek, heb je als het goed is niet 1x maar 2x Notepad zien staan. Recente versies van Kladblok ondersteunen namelijk ook tabbladen. Wanneer je een eerste .txt-bestand opent, wordt er een Notepad sessie gestart (1) en het document geopend (2). Dit kan je zien in Taakbeer/Details in de kolom Opdrachtregel. Als je een tweede .txt-document opent, dan wordt dezelfde sessie gebruikt en het tweede .txt-document geopend in een nieuwe Tab. Je ziet dan 3x Notepad in Taakbeheer.

Daar gaat het waarschijnlijk ook fout wanneer je de foutmelding krijgt. Bij het starten van de standaardapplicatie met een andere gebruiker, lijkt het erop dat er een sessie gestart wordt voor de ene gebruiker en dan het document geopend met de andere gebruiker. En dat gaat natuurlijk niet, want er is geen Notepad-sessie voor die gebruiker waarin het document geopend kan worden. Dat zegt de foutmelding ook letterlijk.
storm wrote: 2023-08-20, 20:47 UTC Ik heb toen het .txt bestand geactiveerd en geopend met c:\Windows\Notepad.exe en heb de keuze standaard gemaakt.
Dit heb ik bij beide accouts gedaan, zowel het administrator account als het account zonder beheerdersrechten.
Ik heb wel toen ik dat deed steeds de laptop opnieuw opgestart, dit bleek om een of andere reden nodig.

Ik zie nu wel als ik .txt file open met een ander programma 2 x Notebook staan (de tweede wordt vermeld als Kladblok) maar dat maakt voor de werking niet uit. TC werkt in ieder geval weer goed en de txt files zijn verbonden met Notepaad.exe.
Dat is inderdaad ook een oplossing. Ik vond het echter beter om te adviseren om niet het Standaardprogramma voor .txt-bestanden in Windows te wijzigen, maar alleen in TC zodat de Windows-instellingen onveranderd konden blijven.
storm wrote: 2023-08-20, 20:47 UTC Ik heb toch nog steeds een vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door een foutieve of ontbrekende setting van Windows 11 is mbt Notepad.
Dat denk ik niet. Ik heb andere Windows apps gezien die op dezelfde manier werken, met een sessie. Ik denk dat daar hetzelfde probleem bij optreedt. Ik denk dat het mogelijk een Windows-bug is. En wellicht niet van Notepad, maar van het systeem van het starten van een sessie en dan openen van een document.
storm
Junior Member
Junior Member
Posts: 25
Joined: 2007-06-19, 15:42 UTC
Location: Amsterdam

Re: Toegang geweigerd tot .txt bestand

Post by *storm »

White, bedankt voor je uitgebreide reactie en jouw support bij de oplossing van dit 'probleem'.
Ik heb er weer wat van geleerd en ga door als fervente en dankbaar Total Commander gebruiker!
Heb nog mijn licentie-disk van "Windows Commander 3.52" op mijn bureau liggen van 1998, als een soort van aandenken ...
Post Reply